Isnin, 26 September 2011

Semangat JUANG

Kita setiap kalinya berjuang untuk sesuatu yang lebih baik di dalam kehidupan. Sama ada dalam sedar atau separuh sedar atau di bawah sedar. Perjuangan itu tiada hentinya.Berjuang untuk menegakkan maruah agama, bangsa dan negara. Berjuang untuk menuntut keadilan. Berjuang dalam akademik atau kerjaya. Atau apa juga bentuk perjuangan yang menuntut pergorbanan samada masa, wang ringgit, maruah atau sekalipun dengan darah, memerlukan semangat. Oleh yang demikian semangat JUANG yang cuba diketengahkan memerlukan beberapa elemen, seperti berikut :-

J = JUARA
Merujuk kepada orang yang memenangi sesuatu di dalam pertandingan atau perlawanan. Dalam menentukan perjuangan untuk mencapai kemenangan, hendaklah kita berfikir seperti juara, memenuhi kriteria sebagai seorang juara. Dengan kata lain sentiasa berada di hadapan. Dalam istilah yang biasa digunakan oleh politikus ialah 'mendepani cabaran' atau seharusnya menjadi pemandu bukannya penumpang. . Bersemangat tinggi sentiasa. Paling penting istiqomah atau konsisten dalam perjuangan. Perlu disiplin yang tinggi. Ia tidak datang dengan mudah bak kata pepatah, yang bulat datang bergolek, yang pepeh datang melayang'.

U = USAHA
Merujuk kepada daya usaha yang dibuat untuk mencapai sesuatu, iaitu menjadi juara dalam setiap bidang. Dalam usaha itu memerlukan kita komited atau bersungguh-sungguh dan tidak ada masa untuk main-main. Kata orang masa kerja jangan main, masa main jangan main-main. Ada usaha memerlukan tenaga, wang ringgit dan juga masa, malah nyawa dan maruah, persoalannya sanggupkah kita? Jika kita tidak sanggup berkorban, sudah tentu matlamat menjadi juara itu tidak akan berjaya. Lihat sejauh mana usaha kita buat. Kalau setakat usaha setinggi rumput usah berangan mahu menggapai bintang tinggi di langit. Mesti gandakan usaha.

A = AZAM
Merujuk kepada kemahuan yang sangat kuat, memahami matlamat dan tujuan. Tidak hilang fokus dalam menentukan halatuju. Disiplin merupakan elemen yang perlu ada bersama. Tanpa disiplin, segalanya tidak ke mana. Azam ini perlu seiring antara minat dan semangat. Jika hanya minat sahaja ia tidak mencukupi tanpa semangat. Begitu juga sebaliknya. Seseorang yang minat berburu masuk ke hutan tanpa semangat, berbekal dengan senjata canggihpun belum tentu ia boleh bertahan lama di dalam belantara itu.

N = NEKAD
Merujuk kepada keras atau kuat kemahuan, tabah serta cekal hati dalam menghadapi kemungkinan. Tidak perasaan takut akan sesuatu cabaran. Tidak pedulikan apa-apa lagi bak kata pepatah, membujur lalu melintang patah. Setiap langkah diatur tidakkan undur meskipun nyawa menjadi taruhan demi mempertahankan maruah samada agama atau negara.

G = GAGAH
Perlu kepada kekuatan fizikal dan mental dalam menentukan tempat dalam pertandingan atau perlawanan. Persediaan yang rapi amat diperlukan. Ia diperoleh daripada latihan berterusan.  Tanpa dua kekuatan (mental dan fizikal) ini sudah pasti usaha akan terjejas. Tidak tahan dengan tekanan dan halangan dan mudah mengaku kalah. Ia sesuatu yang semua orang tidak inginkan dalam perjuangan

Berjuang mempertahankan maruah agama dan negara, tidak seperti bermain bola sepak. Ia boleh berakhir dalam tempoh masa sembilan puluh minit yang bakal menjarakkan kedudukan sama ada menjadi JUARA, seri dan kalah. Ia memerlukan usaha berterusan dan istiqomah serta menuntut komitmen yang tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan