Sabtu, 9 Julai 2011

Burungpun Sayang Anak

Sebab takde keje sangat hari ini, aku ambik keputusan nak bersihkan halaman rumah sebab dah lama tak berbuat demikian. Sekurang-kurangnya ada la aktiviti. Semenjak dua menjak ni memang banyak keje la. Pergi situ pergi sini. Membersih kawasan rumah ni sebenarnya merupakan aktiviti hujung minggu aku. Suatu ketika dulu, masa mula-mula duduk di rumah ini adalah lebihan bata selepas ubahsuai rumah, aku ada buat petak  sambil-sambil belajar mengikat bata di rusuk rumah dengan harapan dapatlah aku maksimakan ruang tanah yang sempit itu dengan aktiviti bercucuk tanam. Sekurang-kurangnya tidaklah aku membeli sesuatu yang dikira mudah dan senang ditanam tanpa penjagaan yang rapi

Setelah beberapa lama terbiar di situ. Lengkuas yang aku tanam dahpun meluas perdunya. Di samping itu juga aku ada tanam seperdu kantan, dengan harapan mudah dapatkan bunga jika mahu makan nasi ulam. Selain itu ada la juga pokok kunyit, lada yang nampaknya kurang subur akibat dinaungi pokok kantan dan lengkuas.Sedang asyik membersih kawasan itu, baru aku perasan suara burung semakin kuat apabila aku hampir kepada perdu kantan. Pada mulanya aku tidak mengsyaki apa-apa, mungkin sekadar ia sedang mencari makanan di sekitar itu. Rupanya pada sebatang pokok kantan itu burung itu bersarang. Dalam keriuhan dia memarahi aku, sempat jugak aku mengintai ke dalam sarang burung itu dan mendapati ada tiga ekor anak, diam sahaja di dalamnya. Ibu burung yang di luar tiada henti-henti bersuara. Kecoh betul dibuatnya, kadang-kadang naik bingit telinga dibuatnya.

Baru aku sedar rupanya si ibu sedang memberitahu anaknya mungkin tentang kehadiran musuh berhampiran sarangnya. Sedikitpun anak-anaknya tidak bersuara atau bergerak. Aku hanya melihat sahaja gelagat burung itu yang amat sayangkan anaknya.

Betapa sayangnya burung itu pada anaknya.Tidak seperti sesetengah manusia, dianugerah anak pun sanggup buang macam sampah. Tengok dan baca sahaja dalam paper, macam-macam ada. Ada dibuang hidup-hidup ada pula yang dah mati, ada yang sempurna dan ada pula yang tak sempurna. Inilah ragam manusia zaman moden. Kalaulah manusia ini dapat belajar sesuatu daripada ibu burung ini, patutnya dia berasa malu. Haiwan lebih sayangkan anak dari manusia. Pada petang itu, aku melihat tiga ekor anak burung ini belajar terbang sambil diawasi oleh kedua-dua ibu dan bapanya. Kemudian selepas itu, aku menarik nafas lega kerana mengambil masa tepat untuk membersihkan halaman rumah. Jika aku terlalu awal, aku tak mampu melihat satu generasi baru sedang menerokai dunia penuh pancaroba ini. Setidak-tidanya aku tidak menjadi sebahagian manusia yang aku maksudkan itu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan